Black Panther Retro Review: Chadwick Boseman je jediný skutočný kráľ

asi štyri hodiny pred tým, ako sa správy zlomili, že Chadwick Boseman zomrel po štvorročnom bitke s rakovinou hrubého čreva, povedal som svojej dcére, že chcem znovu zaostriť Black Panther. Vyrastala s Marvel Cinematic Universe a som tak šťastná, že sa s ňou podelím o lásku k týmto komiksovým príbehom. Plánuli sme si film vychutnať, keď sa po svojej dovolenke s neskorou ležiacou dovolenkou vrátila domov, a potom zasiahla katastrofa. Chadwick Boseman hral veľa slávnych úloh, ale kráľ T’Challa je neskoro herec v jeho mnohých mýtických. Pri označovaní vyváženého posunu v kinematickom vesmíre Marvel, Black Panther tiež označil kultúrny posun alebo aspoň začiatkom jedného.

Black Panther však vo svojom sólovom filme nebuď. Chadwick Boseman zvíťazil túto úlohu a debutoval na obrazovke ako T’Challa v kapitáne Amerika: občianska vojna. V tomto filme je T’Challa rovnako výkonná postava, ktorá nie je v súlade s čiapkou ani železným mužom. Je to vonkajší pozorovateľ, ktorý má veľmi osobný podiel na výsledku filmu. Zatiaľ čo Cap a Iron Man sa navzájom porazili nezmyselne a rozpadli Avengers, T’Challa nerobí rovnaké chyby. Začína film ako muž pre pomstu a končí ho ako muž, ktorý hľadá spravodlivosť. (Dokonca zachráni život muža, ktorého chcel zabiť celý film.)

Tento oblúk pokračuje v Black Panther, keď čelí proti Killmongerovi Michaelovi B. Jordanovi, jeho bratranec a mužovi, ktorého sa zapojil pomsta. To všetko vyvrcholilo rozhodnutím T’Chally umiestniť Wakandu na medzinárodnú scénu, aby sa plne stala súčasťou globálnej komunity.

X

Mario Kart DLC Gold Rush.mp4

0 sekúnd po 12 minútach, 40 sekúnd

Živý
00:00
12:40
12:40

Najprv však povedzme o hodnote zastúpenia

V týchto smiešnych politických časoch sa „zastúpenie“ stalo politickým slovom, ktoré vám pravdepodobne dáva jeden alebo druhý pocit. Tento pocit je pravdepodobne na základe toho, na ktorú politickú ideológiu sa držíte. Zastúpenie je však veľmi jednoduchý apolitický ľudský koncept. V USA sa ľudia, ktorí identifikujú biele, hľadajú pre svoje zastúpenie niečo oveľa viac ako rasové make-up. Keď som bol malý, moje hnedolasé deti normálne chceli byť Han Solo a blond deťmi, ktoré normálne chceli byť Luke Skywalker. Vždy som si však vybral Luka, pretože som s ním významne súvisel. Nikdy som nestretol svojho otca. Takže, keď som videl, že Luke sa nikdy nestretol s jeho otcom, bolo to zvláštne. V tom čase bolo v detských médiách málo postáv, ktorých matky nevedeli, kto ich otcovia boli. (Aby ju puritánske publikum posudzovali tvrdo.)

Pre čierne a hnedé deti nemali také možnosti. Za hranie predstierania s postavami Star Wars mali Lando a to je všetko. (Žiadna nerešpektovanie najhladšieho vesmírneho pirátu v akejkoľvek zamýšľanej galaxii.) Prvýkrát vo filme Marvel Studios ľudia s čiernou a hnedou pokožkou prevyšovali učebne s bielymi pokožkami v obsadení. Nielen to, tieto postavy žili v krásnej, dynamickej a futuristickej spoločnosti.

Obrázok prostredníctvom Marvel Studios

Ako režisér Ryan Coogler napísal vo svojej spomienke na Chadwick Boseman:

„Zvyčajne by sme hovorili o dedičstve a o tom, čo naznačuje, že je Afričanom. Pri príprave na film premýšľal o každom rozhodnutí, každej voľbe, nielen o tom, ako by to odrážalo na seba, ale o tom, ako by sa tieto rozhodnutia mohli odraziť. „Nie sú pripravení na to, čo robíme …“ „Toto je Star Wars, toto je Pán prsteňov, ale pre nás … a väčšie!“

“Povedal by mi to, keď sme sa snažili dokončiť dramatickú scénu, ktorá sa tiahla do dvojitého nadčasov.” Alebo keď bol zakrytý farbou tela, robil si vlastné kúsky. Alebo narazenie do chladnej vody a penové pristávacie podložky. Prikývol som a usmial sa, ale neveril som mu. Netušil som, či bude film fungovať. Nebol som si istý, či viem, čo robím. Ale obzriem sa späť a uvedomujem si, že Čad vedel niečo, čo sme všetci neurobili. Hral dlhú hru. Všetko pri vkladaní práce. “

Boseman hlboko premýšľal o postave a svete, ktorý obýval. On a Coogler diskutovali o vojenskom ložisku Wakandanu, rozhodli sa vyhnúť tomu, aby sa ich všetky obliekali alebo sa postavili s vojenskou presnosťou. Wakandanskí vojaci tancovali a spievali počas korunovácie svojho kráľa. Ich pozdrav bol špeciálny (vždy pravou rukou nad ľavou ramenom, spôsob, akým by boli pózované egyptské faraóny na pohreb). Keď prišiel čas na T’Challu a jeho otec, ktorý hral legenda Juhoafrickej kinematografie John Kani, rozhodli sa v deň, keď hovoria v Xhose, pričom v deň filmovania preložili Kani Lines Boseman, ktoré preložili Kani. Jeho myšlienkou, že Killmonger požiadal o pochovanie mimo Wakandy a v oceánoch so svojimi predkami.

Vzorec pôvodu Marvel Studios pri hre v Black Panther

Obrázok od Matta Kennedyho pomocou Marvel Studios

Sólové debutové obrázky v MCU zvyčajne sledujú vzorec. Hrdina začína v mieste pohodlia, ale chce. Čelia skúške a vyjdú z hrdinu. TenMusíte utrpieť stratu a bojovať s temnou verziou seba samých. Tam, kde sa Black Panther skutočne uspeje, je urobiť Killmongerovu sympatickú postavu a poznamenať jeho temný odraz T’Chally v skutočnej traume. Nie je nič nepresné o tom, prečo je Killmonger nahnevaný, konkrétne s ohľadom na situáciu historicky utláčaných národov na svete. Toto je v skutočnosti niečo, čo tiež obťažuje T’Challu, ale ako dieťa kráľa hovorí, že Killmonger hovorí, že Killmonger hovorí, je pre neho iba teoretický.

Tam, kde T’Challa opustil svoju snahu o pomstu, Killmonger sa stal založený jeho. Najprv sa stal vrahom pre štát a potom za peniaze. Keď konečne dosiahol svoj cieľ, prevzatie Wakandy, bol schopný vyzbrojiť každé mesto na svete svojím vlastným superhrdinou. Ale to nie je to, čo urobil. Chcel viesť vojnu na svete, ale spálil všetku bylinku v tvare srdca, ktorá by mohla ľuďom urobiť rovnosť. Rovnako ako každý despot sa Killmonger obával rovnosti. Áno, chcel, aby sa mu čierni a hnedí ľudia venovali mocným, ale nie tak silným, ako je on.

T’Challa pri zápase so spätnou kontrolou nad svojím kráľovstvom zasiahol úder, ktorá skončila Killmonger. Napriek tomu, aj na konci svojho boja chcel odpustiť a zachrániť jeho život, nie je to omnoho viac krvi. Killmonger alebo Erik Stevens a.k.a. N’Jadaka Kid z N’jobu, skončil tak stratený vo svojom hneve a túžbe po pomsty, že až potom, čo bol smrteľne zranený, bol schopný rozpoznať odvolanie, ktoré je Wakanda.

T’Challa je superhrdina aj kráľ

Obrázok prostredníctvom Marvel Studios

Chadwick Boseman, ktorý si bol plne vedomý zodpovednosti svojej úlohy, musel stelesniť superhrdina a kráľa najmocnejšieho národa na Zemi. Keby T’Challa „Gone Dark Side“ ako Killmonger, mohol by ľahko prevziať svet, ak by chcel. Nepotreboval Infinity Stones, iba Shuriho technológiu a armádu super vojakov. Napriek tomu, rovnako ako Superman Christopher Reeve alebo kapitán Ameriky Chrisa Evansa, aj T’Challa je čistá, morálna postava. Netvrdí korunu, pretože je to jeho prvorodenstvo alebo jeho cesta k moci. Zoberie plášť Black Panther a King z pocitu zodpovednosti a povinnosti. Vidí tiež, ako je Wakandanská politika ignorovania vonkajšieho sveta chybná na makroúrovni aj na osobnej. Je odmietnutý, keď Zuri, ktorý hral Forest Whitaker, odhalí jeho otca zavraždil svojho brata a opustil svojho synovca.

Napriek tomu morálka postavy nezabránila Bosemanovi hrať T’Challu ako úplnú badass, ktorú je. Úvodná scéna, kde bojuje s milíciou, ktoré uniesli ženy a deti, a kasínové bitky v druhom akte sú obzvlášť úžasné. T’Challa je občas tvrdá, nemilosrdná, ale nikdy bez súcitu. Ak Boseman žil, T’Challa sa mohla stať druhou filmovej inštitúcie, ktorú sú dnes Spider-Man, Batman alebo Superman. Boseman bol druh herca, ktorého predstavenie dáva T’Challu druh základu, ktorý taký charakter potrebuje, ale umožňuje ostatným hercom, aby sa stavali na tejto úlohe. Boseman vedel, že táto úloha bola väčšia ako on. Rovnako ako postava, namiesto toho, aby sa správal sebecky, pracoval ešte tvrdšie, aby sa ubezpečil, že T’Challa sa skutočne stal nesmrteľným.

Budúcnosť Black Panther bez Chadwicka Bosemana

Obrázok prostredníctvom Marvel Studios

V noci, keď sa správy o jeho absolvovaní zlomili, dosť fanúšikov nariekalo, čo sa stane s Black Panther 2, to bolo na Twitteri. Áno, je to v zlom vkusu, ale je to zlovestné. Boseman urobil T’Challu tak milovanú, fanúšikovia si nemohli pomôcť, ale cítili sa okradnutí o šancu vidieť ho ako veľa filmov, keď sme dostali Cap alebo Roberta Downeyho Jr. Iron Man. Na prepracovanie úlohy alebo nie, má Black Panther budúcnosť. V komikse Shuri na chvíľu nosil plášť a Letitia Wright sa mohla prispôsobiť pokračovaniu. Nakia, ktorú hrá Lupita Nyong’o, je ďalším kandidátom, ktorý sa stane Black Panther. Nakoniec bude Marvel Universe reštartovaný a niekto iný prevezme úlohu T’Chally pre novú generáciu.

Napriek tomu, ako sme nezabudli na Christophera Reeveho alebo Adama Westa, Chadwick Boseman bude trvať večne. Výber, ktorý urobil, od T’Challovho prízvuku po jeho štýl po jeho morálku, budú informovať o budúcich zobrazeniach tak či onak. Je to dar, ktorý máme tento film (spolu s jeho ďalšími vystúpeniami v MCU), ktorý nám dáva najlepšiu t’Challu. Toto sú filmové obrázky, ktoré sa odovzdávajú generáciou, napríklad Star Wars alebo James Bond alebo Batman alebo Superman. Je prirodzené, najmä v tomto zlatom veku filmov komiksov, nariekať, čo nedostaneme. Napriek tomu, ako by T’Challa určite súhlasila, musíme si pamätať, aby sme ocenili, čo máme.

Chadwick Boseman zanechal na kine nezmazateľnú značku. Dar (a niekedy aj prekliatie) hrania ikony popkultúry je však to, že trvá večne. Chadwick Boseman, podobne ako T’Challa, vložil všetko do svojej práce a neurobil to nie pre prehnanie, ale na to, aby zanechal odkaz, na ktorom OTH OTHERS sa môže stavať navždy.

Čo si myslíte o Black Panther a ako sa dediči zanechal Chadwick Boseman v skúške času? Podeľte sa o svoje myšlienky a skúsenosti v komentároch nižšie.

Odporúčaný obraz prostredníctvom Marvel Studios